Bozcaada Uluslararası Ekolojik Belgesel Film Festivali programı belli oldu…

Bu yıl 11 – 15 Ekim tarihleri arasında 4.sü düzenlenecek olan Bozcaada Uluslararası Ekolojik Belgesel Film Festivali’nin (BIFED) programı belli oldu.

Her yıl yönetmenlerin, filmseverlerin ve çevrecilerin buluşma noktası olan BIFED bu yıl Çin, Tayvan, Kenya, Avusturya, Hırvatistan, Avustralya ve Şili’den filmlere ev sahipliği yapacak. Rekor katılımla 70 ülkeden 330 belgesel filmin başvurduğu festivalin açılış filmi ise İsveç/Almanya/Finlandiya ortak yapımı, yönetmenliğini Joakim Demmer’in yaptığı  “Ölü Eşekler Sırtlanlardan Korkmaz”. Film, Etiyopya hükümetinin ülkenin tarıma elverişli milyonlarca hektar toprağını yabancı yatırımcılara kiralamasını anlatıyor. Hakikatin peşinden giderken, yatırımcılarla, kalkınma bürokratlarıyla, zulmedilen gazetecilerle, mücadele eden çevrecilerle ve topraklarından mahrum bırakılmış, tahliye edilmiş çiftçilerle tanışıyoruz. Film aynı zamanda yarışma kategorisinde de yer alıyor.

4.sü düzenlenen festivalin her yıl olduğu gibi bu yıl da dikkat çeken noktalarından biri de kadın yönetmenlerin festivale gösterdikleri ilgi. “Kendi ülkelerinin sorunlarıyla ilgilenen” yönetmenlere ağırlık verilerek seçilen filmler arasında Türkiye’den ana yarışma kategorisinde Nejla Demirci’den Yüzleşme ve Mert Gökalp’in filmi Lüfer, GAIA Öğrenci Ödülleri’nde yarışacak olan Nesime Karateke’nin  Başka filmi yer alacak.

Festival’de yarışacak bazı filmler ise şöyle: Eduardo Quiroz’dan İlkel Kaplumbağa. Meksika yapımı olan film, kaplumbağaların okyanus boyunca yaptıkları bir senelik yolculuğun ardından ulaştıkları Meksika kıyılarında karşılaştıkları durum ve balıkçıların yaşamalarını anlatıyor.

İtalya’danRossella Anitori’nin yönetmenliğini yaptığı Arıların Zamanı. Kırsal bölgede birlikte sürdürülebilir bir toplulukta yaşayan iki adamın arıların dünyasını keşfetmeleri ve arıcılığı kimyasal kullanmadan yaptıkları farklı bir yaklaşımı konu ediyor.

Görünmez Sınır, Nicolas Richat&NicoMuzi’nin filmi. “Görünmez Sınır”, büyük mal sahiplerinin “yeşil” yakıt üretmek için palmiye yağına akın ettiği ve köylü çiftçilerle yerli halkları yerinden ettiği, dünyanın en uzun savaşının ortasında sıkışıp kalmış toplulukların gerçek hikâyesi.

Türkiye ’den Mert Gökalp’in filmi Lüfer, Sıradaki Lüfer Mi? diye soruyor. Boğaz’da hikâyeleri anlatılan, panik içerisindeki sürüler, yüzerken yalılara toslayan dev mavi yüzgeçli orkinos ve onun pesinde gelen büyük beyaz köpek balıklarını kaybettik. Marmara’da bolca avlanan ıstakozları, Boğazın dalyanlarında avlanan kılıç balıklarını, Akdeniz foklarını kaybettik 1960’larda. Son olarak da Boğaz’ın uskumrusunu. Lüfer sıradaki mi?

Yüzleşme filmiyle Nejla Demirci meme kanserinin neden olduğu zihinsel/bedensel algı ve yakın çevre iletişimine odaklanıyor. Hastalığın olumsuz sonuçlarının üzerine gitmek yerine yaşamın içinde yeniden var olabilmenin yollarına dair ipuçları veriyorlar.

Yönetmenliğini AlvaroSarmiento& Diego Sarmiento’nun yaptığı, 2017 Peru yapımı Yeşil Nehir. Yakurunaların Zamanı, Amazon’un derinliklerine dair şiirsel bir yolculuk. Film, Amazon Nehri’nin akan sularıyla birbiri içine geçmiş üç küçük köydeki zaman algısını irdeliyor ve izleyiciyi şamanlar ve arketipik toplumlarca iskan edilmiş bir peyzajın içerisine yerleştiriyor.

Yağmur İçin Teşekkürler, yönetmeni Julia Dahr. Kenya’da küçük bir toprak sahibi olan Ksilu taşkınları, kuraklıkları ve fırtınaları filme almasının yanı sıra bu hava şartlarının daha insani etkilerini de kaydetmiştir. Hayatı gittikçe zorlaşan Ksilu’nun, BM İklim Konuşmaları’nda bulunan delegelere görüntülerini kanıt olarak sunmak amacıyla Paris’e seyahat etmesi sonucu, video günlükleri kayda değer yeni bir anlam kazanır.

Binlerce Kesikle Ölüm, ABD/Dominik Cumhuriyet’i ortak yapımı. Yönetmenliğini Juan Mejia Botero&Jake Kheel üstlendikleri film festivalde “çocuklar için uygun değil” koduyla gösterilecek. Belgesel genellikle sınırı geçerek koruma altındaki Dominik ormanlarına gelen, Haitililer tarafından işletilen yasadışı kömür üretim alanını araştırmak için devriye görevinde olduğu düşünülen,Melaneo olarak tanınan Eligio Eloy Vargas’ın cinayetini konu ediyor. Sözkonusu bu cinayet, Haiti ve Dominik Cumhuriyeti arasındaki yasa dışı kömür sömürüsü ve devasa ormansızlaştırmaya ilişkin gittikçe artan gerilime dair daha büyük hikâyenin metaforuna dönüşür: cinayeti işlemekte kullanıldığı ileri sürülen silahın kendisi de Dominik Cumhuriyeti’ndeki binlerce ağacı kesmekte kullanılan aynı araçtır.

BIFED’inGaia Öğrenci Ödülleri’nde ise 8 belgesel film yer alıyor. Hırvatistan’dan yönetmen Tonci Gacina’nın filmi Turizm! Pakistanlı yönetmen Muhammad Zia Posh’tun Vakhilerin Son Kadın Çobanı, Nika Saravanja&Alessandrod’Emilia’dan Alacakaranlık Korosu, Fransa’dan Louise Legaye’in filmi Rüzgâra Bağlı Kal, ABD yapımı Wildtuin yönetmeni RebeccaPanovka, iki farklı coğrafya Slovakya ve Japonya ortak yapımı yönetmeni Lena Králiková Hashimoto Atomka/Genpatsu, Türkiye’den ise Aşk Bitti ile Mert Kaya, Başka filmiyle Nesime Karakete katılıyor.

Bozcaadalıların festivale büyük desteği artarak sürüyor, bu yıl BIFED’in ana destekçisi her yıl olduğu gibi BORES A.Ş., konaklama destekçileri Aral Çiftliği, Çapraz Tatil Köyü, Rengigül Konukevi, Bağbadem Tatil Evi, festivalin diğer destekçileri PROTEL, TURSAN, İstanbul Bilgi Üniversitesi İletişim Fakültesi, Coffeeshelter, Pendik Belediyesi,Sarıyer Belediyesi,Çanakkale Belediyesi oldu.

 

 

Bunları da Seversiniz...

Yorum gönderin

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

İçinden sinema geçen yazılar…

Banu Bozdemir Kitapları

Yorumlar

öteki sinema

Arşiv

© 2012 Banu Bozdemir
Powered by WordPress, Endless & Sneek